Endorfiinikoukussa: Paremmat välipalat

Minun arjessani välipala on usein ratkaisevassa roolissa. Välipalalla on monta tehtävää:

  • Se ravitsee ja vie nälän pois
  • Pitää minut virkeänä ja skarppina
  • Auttaa minua suoriutumaan treenistä
  • Pitää kiukun poissa ja pitää minut kärsivällisenä suoriutumaan illan kotiaskareista ennen päivällistä

Välipala ei voi olla mitä tahansa täytehöttöä, vaan sen pitää todella ravita minut niin hyvin, että jaksan suoriutua illan treeneistä ja arkiaskareista ennen päivällistä. Olisi myös toivottavaa, että välipalan ravintoarvot olisivat järkevät.

Välipalan tulee olla sellainen, joka maistuu hyvälle ja sen olisi hyvä sisältää muutakin kuin hiilihydraatteja. Täydellinen välipala on sellainen, jonka voi syödä missä tahansa ja sen voi säilyttää vaikka koko pitkän päivän käsilaukussa. Mitään keinotekoisia välipaloja en suostu syömään.

Tässä esimerkkivälipaloja joita minä suosin.

Herkkuvälipala

IMG_7258

1-2 dl maustamatonta jogurttia tai rahkaa
Kuivattuja mulperin marjoja
Kourallinen lempparipähkinöitä (parapähkinä, hassel, cashew, saksanpähkinä)
Viipaloitu banaani tai muuta hedelmää joukkoon
Päälle loraus inkiväärisiirappia tai muuta siirappia tai hunajaa.

Tässä välipalassa on mielestäni kaikki kohdallaan. On makua, purutuntumaa, hiilareita ja proteiineja ja nälkä pysyy riittävän pitkään poissa.

Kookos-chia-vanukas (neljä annosta)

IMG_7237

1 tölkillinen kookosmaitoa
3 rkl chia-siemeniä
Purista joukkoon limen mehu (ei välttämätöntä)
Mausta halutessasi vaniljasokerilla

Sekoita huoneenlämpöinen kookosmaito ja chia-siemenet keskenään ja laita astia jääkaappiin 15 minuutiksi tekeytymään. Annostele sopiva määrä vanukasta tarjoiluastiaan ja lisää joukkoon marjoja tai hedelmiä makusi mukaan. Kuvan annoksessa on itsetehtyä marjakiisseliä. 

Vanukas tekeytyy tosi nopeasti jääkaapissa ja ainekset voi kuljettaa vaikka työpaikalle ja valmistaa välipalan siellä. Yhtä hyvin voit tehdä kotona isomman satsin ja ottaa yhden annoksen mukaasi. Vanukas on aika makeaa ja parhaiten sen kaverina toimii kirpeät marjat tai hedelmät. Tämä välipala vie nälän pitkäksi aikaa ja samalla saat satsin hyviä rasvoja.

Kourallinen pähkinöitä riittää

IMG_7245

Pähkinät taipuvat välipalana niin moneen, niitä kannattaakin pitää aina työpisteellä pahan päivän varalle, koska aina ei ehdi tai jaksa miettiä aamulla pitkälle iltapäivään ja se nälkä hiipii aina salakavalasti. Ihan jo kourallinen maustamattomia luomupähkinöitä on vallan mainio välipala. Niitä voi sitten halutessaan tuunata lukemattomin eri tavoin. Loraus siirappia päälle, sekaan marjoja – joko kuivattuja tai pakkasen rapsakoita, voit sekoittaa smoothieen – mitä nyt ikinä keksitkin. Selviydyin joulun alla kuuden tunnin lentomatkasta pelkät pähkinät eväänä.

Älkää unohtako ravita itseänne, välipala on hyvinvointia!